'Er zit iemand met een zere kuit te zuchten dat het zo lang duurt' - NVDA

‘Er zit iemand met een zere kuit te zuchten dat het zo lang duurt’

Bron NOS: In het weekend een keer naar de huisartsenpost (HAP) geweest in Amsterdam, Haarlem of Beverwijk? Dan kan het zijn dat je onderzocht bent door huisarts Marjan Kruijer. Zij werkt er ‘s avonds, ‘s nachts en in het weekend. “De laatste vijf jaar zie ik steeds meer mensen op de HAP, ze komen ook vaker en sneller”, zegt ze.

Een huisartsenpost is geopend buiten de kantooruren van huisartsenpraktijken. Huisartsen hebben er vaak betere voorzieningen dan in hun eigen praktijk. Je kunt er niet zomaar terecht: vooraf moet je een assistent bellen, die inschat of je klacht acuut genoeg is om langs te komen, of dat dat ook de volgende dag zou kunnen. Dat zorgt er onder andere voor dat de werkdruk op huisartsenposten hoog is. Lees verder over het onderzoek op de NOS. 

De resultaten uit dit onderzoek bevestigen de noodzaak van een publiekscampagne. In navolging van de berichtgeving vorige zomer verzocht de NVDA in een brief aan de minister van VWS, Schippers, een voorlichtingscampagne voor patiënten op te starten. Het moet helder zijn wanneer men 112, de HAP of de eigen huisarts belt. De NVDA wil een bijdrage aan deze campagne leveren. Aanleiding hiervoor zijn de berichten over wachttijden bij de huisartsenposten en een toename van het aantal bellers met niet-urgente klachten.

Ik moet werken overdag

“Ik moest vandaag werken….mijn huisarts was er vandaag niet…ik had geen vervoer”.  Het zijn veelgehoorde argumenten om de huisartsenpost te bellen. Er wordt gebeld met klachten waarvoor men de eigen huisarts tot 17.00 uur kan bellen. Een triagist zal ondanks dat kijken of de klachten spoedeisend zijn en indien dit niet het geval is, terugverwijzen naar de eigen huisarts.

Huisartsenposten moeten er alles aan doen om de norm van 2 minuten te halen. De NVDA vindt het van belang dat iedereen realiseert dat bellen of een bezoek aan de huisartsenpost moet gaan om spoedeisende huisartsenzorg die niet kan wachten. Dat leidt vast tot minder telefoontjes en bezoeken en tot minder wachttijd. En dus tot minder kosten.

We houden jullie op de hoogte van de reactie van de minister.

Zie ook

[besloten][su_posts template=”templates/list-loop.php” posts_per_page=”-1″ post_type=”nieuws” taxonomy=”nieuws-tag” tax_term=”10838″ order=”desc”][/besloten]