'Doktersassistenten mogen de klappen opvangen van complex vaccinatiebeleid' - NVDA

‘Doktersassistenten mogen de klappen opvangen van complex vaccinatiebeleid’

NVDA-voorzitter Kees Gillis vraagt in het programma EenVandaag op NPO radio1 en televisie aandacht voor het feit dat doktersassistenten de klappen van het complexe vaccinatiebeleid mogen opvangen.

Uit een enquête van de NVDA samen met EenVandaag blijkt dat doktersassistenten dagelijks worden gebeld door patiënten die gevaccineerd willen worden, maar nog geen uitnodiging hebben ontvangen. Doktersassistenten geven aan dat in 70% van de gevallen patiënten boos of agressief reageren als ze horen dat ze om die reden nog niet gevaccineerd kunnen worden. Dat is uiteraard al een kwalijke zaak. De enquête legt nog een aantal andere problemen bloot waar de NVDA in het programma EenVandaag actie op vraagt.

Vaccinatiebeleid: van het kastje naar de muur

Patiënten worden boos, omdat door het complexe beleid wie, waar en wanneer wordt gevaccineerd ze niet weten waar ze aan toe zijn. En als patiënten niet weten hoe het precies zit, of gewoon geholpen willen worden, is de voor de hand liggende reactie om de doktersassistent te bellen. Die mag de vragen en de boosheid opvangen, terwijl zij met handen en voeten gebonden is aan het door de overheid vastgestelde vaccinatiebeleid.

Ondanks geduldige uitleg van de vaccinatieregels kan een groot aantal patiënten daar niet mee leven. Kees Gillis: ‘Doktersassistenten kunnen in heel veel gevallen geen oplossing bieden, omdat de huisartsen maar een beperkte groep mensen vaccineert en alleen met AstraZeneca. Een aantal patiënten staat er op dat ze een ander vaccin krijgen en of de dokter dat wil regelen. Wat ook niet meehelpt, blijkt uit de enquête, dat in meerdere gevallen de GGD als antwoord geeft dat men de huisartsenpraktijk maar moet bellen als men een ander vaccin dan AstraZeneca wil. Dat kan dus helemaal niet en patiënten voelen zich daardoor van het kastje naar de muur gestuurd. “De GGD zei dat ik bij u moest zijn”. En dan is de doktersassistent de kwade pier.’

Overbelasting en betere uitleg door de overheid

Uit de vele signalen die de NVDA krijgt blijkt dat doktersassistenten heel veel tijd kwijt zijn met het beantwoorden van dit soort telefoontjes. In combinatie met de veelal onterechte boze reacties leidt dit tot stress en overbelasting. Zo erg zelfs dat een aantal doktersassistenten overweegt het beroep te verlaten! Dat kan toch helemaal niet de bedoeling zijn!

Kees Gillis wil graag met het ministerie in gesprek: ‘Er zitten weeffouten in het vaccinatiebeleid, waardoor het nu zo mis gaat. Allereerst dat huisartsen en de GGD beide een rol hebben in de vaccinatie. Ik snap heel goed dat patiënten het soms ook niet goed weten. Je moet echt een studie maken wanneer welke doelgroep gevaccineerd wordt, door wie en met welk vaccin.’

Daarnaast wordt het beleid steeds aangepast. ‘Zwangere vrouwen worden niet gevaccineerd en dan weer wel, maar daarbij is er een onderscheid tussen zwangere vrouwen mét en zónder medische indicatie. Voor zwangere vrouwen zonder medische indicatie is nog geen besluit genomen wanneer ze gevaccineerd worden. Snapt u het nog? Een ander voorbeeld zijn personen met een BMI van boven de 40. Die worden door de huisarts gevaccineerd. Maar let op; alléén als ze boven de 60 zijn!’

Communicatie en informatie

Kees Gillis: ‘Wat de NVDA wil, is dat het ministerie niet alleen een voorlichtingscampagne opzet in eenvoudige taal om mensen er van te overtuigen dat ze zich moeten laten vaccineren. Er moet ook een campagne in heldere en eenvoudige taal komen die uitlegt hoe het zit met de vaccinatie van de diverse doelgroepen en door wie ze gevaccineerd worden en wat de mensen niet mogen verwachten en wat niet kan.’

‘Bijvoorbeeld als het om AstraZeneca gaat. Nu moet je zoeken op diverse sites, zoals van het RIVM en de Rijksoverheid. Dat zijn lange en ingewikkelde teksten met veel doorlinken. Ik kan me goed voorstellen dat mensen afhaken en dan maar de doktersassistent bellen.’

‘En wees je als ministerie heel bewust van wat je in de media brengt’, vervolgt Gillis, ‘want daardoor komen mensen in beweging zonder wellicht alle informatie goed tot zich te nemen. Het zou ook helpen als het centrale nummer 0800-1351 voor coronavragen beter gecommuniceerd wordt. En als de medewerkers van dit nummer beter zijn voorbereid op specifieke vragen over het vaccinatiebeleid. De NVDA heeft het sterke vermoeden dat door uitbesteding er gewerkt wordt met relatief onervaren krachten die ook niet alle antwoorden kennen, maar hier wel een rol in zouden moeten spelen”.

Zie ook