• Home
  • Motiverende gespreksvoering

Motiverende gespreksvoering

Babs Smith

Patiënten/cliënten overtuigen of dwingen werkt niet. Het wekt vaak weerstand op. Mensen willen zelf bepalen wat nodig is. Hoe laat je iemand de juiste gezondheidsafwegingen maken? In plaats van aan te dringen kun je beter vertrouwen creëren en innerlijke motivatie aanspreken. De NVDA biedt in samenwerking met trainer Babs Smith van de GGD Academy een intensieve cursus aan, waarin je een ander begeleidt tot het zetten van de juiste stappen. Denk bijvoorbeeld aan het ondergaan van een behandeling, innemen van medicijnen, meegaan voor een gezondheidsonderzoek, stoppen met roken, bewegen, gezond te eten en veilig vrijen.

Leerdoelen
Creëren van een vertrouwelijke, positieve sfeer
Aannemen van een positieve grondhouding waarin de patiënt/cliënt centraal staat
Motiveren van de cliënt/patiënt tot het nemen van de juiste beslissingen en het zetten van de juiste stappen om de gezondheid te verbeteren

Inhoud
Motiverende gespreksvoering is meer dan het toepassen van een setje gesprekstechnieken. Het is een grondhouding, een cliëntgerichte, doelgerichte manier van omgaan met de cliënt. Mensen hebben vaak een ambivalente houding ten aanzien van bijvoorbeeld leefstijlveranderingen. Het helpt dan niet om mensen iets voor te schrijven. Als je hen begeleidt in het onderzoeken van hun ambivalente houding, kom je verder. Gesprekken op basis van motivatie zijn positiever. De kans op blijvende gedragsverandering is groter.

Beschikbare cursusdata

Utrecht
donderdag 15 maart 2018
09:30 - 16:30 inschrijven
Utrecht
donderdag 11 oktober 2018
09:30 - 16:30 inschrijven

Trackback van jouw site.

Contact

NVDA
Othellodreef 91- 93
3561 GT Utrecht
Routebeschrijving

tel. 030 - 2631040
Neem contact met ons op