Het grote NVDA imago onderzoek - NVDA

Het grote NVDA imago onderzoek

Welk cijfer geeft de gemiddelde patiënt aan de doktersassistent? Welke kenmerken scoren het hoogst? En wat is voor verbetering vatbaar?

De doktersassistent is de poortwachter en de toegangspoort van het Nederlandse zorgsysteem. Nog voor de (huis)arts bepaalt de doktersassistent de aard en de urgentie van de klacht of het probleem. Zij is hiermee een sleutelfiguur in de zorg. Hoe ziet de Nederlandse patiënt /cliënt deze rol als poortwachter van de zorg? De NVDA wilde graag inzicht krijgen in wat het beeld, het imago is, van de doktersassistent. Onderzoeksbureau Newcom vroeg in het najaar 2017 meer dan 1000 patiënten een vragenlijst in te vullen.

Rapportcijfer: 8
De doktersassistent krijgt als zorgverlener een 8. Zij is een goed gewaardeerd, vriendelijk en behulpzaam aanspreekpunt. De score is iets lager op advies, medische kennis en luisteren (een 7,8). Bij onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy brengen ze sinds 2005 het imago in kaart van zorgverleners in diverse sectoren. Steven Boekee, onderzoeker: “Doktersassistenten scoren in vergelijking zeer sterk. Iets om als sector trots op te zijn.” Meer weten? Alsje lid bent van de NVDA kun je meer resultaten lezen en het factsheet downloaden. Je moet dan eerst inloggen.