Huisartsenpost

Een huisartsenpost (HAP) biedt buiten kantooruren, in het weekend en op feestdagen huisartsenzorg aan mensen met klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten. Patiënten spreken altijd eerst met de doktersassistent aan de balie of aan de telefoon. Doktersassistenten op een HAP zijn speciaal getraind in triage – zij bepalen of een visite of consult nodig is en hoe snel dit moet gebeuren.

Wat doet de doktersassistent?

  • naar de klachten of de situatie vragen
  • via triage beslissen hoe snel de patiënt gezien moet worden en door wie
  • zelf advies geven
  • diverse medisch-technische handelingen, met of zonder de huisarts van de HAP
  • planning
  • controle van herhaalrecepten
  • voorraadbeheer en zorg voor de HAP-ruimte
  • administratie, bijhouden van het dossier, gegevens doorgeven aan de eigen huisarts van de patiënt

SEH
Een HAP kan ook zorg verlenen in samenwerking met de spoedeisende hulp (SEH) in een ziekenhuis. Doktersassistenten werken dan direct samen met de medewerkers van de SEH.

HAP dag 20 september 2016
De NVDA organiseerde op 20 september 2016 een HAP dag, voor alle triagisten die werkzaam zijn op een huisartsenpost. Tijdens deze HAP-dag waar ruim 120 triagisten aan deelnamen, sprak voorzitter Kees Gillis de aanwezigen toe. Hij noemde een aantal zaken die de NVDA voor triagisten voor elkaar kreeg de afgelopen jaren. En waar de NVDA nu mee aan de slag is. Lees meer

Bekijk  de foto’s van deze inspirerende dag.

Contact

NVDA
Othellodreef 91- 93
3561 GT Utrecht
Routebeschrijving

tel. 030 - 2631040
Neem contact met ons op