• Home
  • Motiverende gespreksvoering

Motiverende gespreksvoering

Patiënten/cliënten overtuigen of dwingen werkt niet. Het wekt vaak weerstand op. Mensen willen zelf bepalen wat nodig is.
Hoe laat je iemand de juiste gezondheidsafwegingen maken? In plaats van aan te dringen kun je beter vertrouwen creëren en innerlijke motivatie aanspreken. De NVDA biedt in samenwerking met trainer Babs Smith van de GGD Academy een intensieve cursus aan, waarin je een ander begeleidt tot het zetten van de juiste stappen. Denk bijvoorbeeld aan het ondergaan van een behandeling, innemen van medicijnen, meegaan voor een gezondheidsonderzoek, stoppen met roken, bewegen, gezond te eten en veilig vrijen.

LeerdoelenNVDA-ACADEMIE-LOGO-2015-klein
Creëren van een vertrouwelijke, positieve sfeer
Aannemen van een positieve grondhouding waarin de patiënt/cliënt centraal staat

Motiveren van de cliënt/patiënt tot het ggd-academynemen van de juiste beslissingen en het zetten van de juiste stappen om de gezondheid te verbeteren

JBp20150714-5292Inhoud: Motiverende gespreksvoering is meer dan het toepassen van een setje gesprekstechnieken. Het is een grondhouding, een cliëntgerichte, doelgerichte manier van omgaan met de cliënt. Mensen hebben vaak een ambivalente houding ten aanzien van bijvoorbeeld leefstijlveranderingen. Het helpt dan niet om mensen iets voor te schrijven. Als je hen begeleidt in het onderzoeken van hun ambivalente houding, kom je verder. Gesprekken op basis van motivatie zijn positiever. De kans op blijvende gedragsverandering is groter.

Competenties: Vakinhoudelijk handelen | Communiceren | Professioneel handelen
Accreditatie: 12 punten
Kosten: leden € 375,- en niet-leden € 450,- Nog geen NVDA-lid? Meld je aan!

Waar en wanneer?
Tijdstip: 9 – 17 uur
Roosendaal      19/9, 3/10
Utrecht              12/10, 24/10

 

Contact

NVDA
Othellodreef 91- 93
3561 GT Utrecht
Routebeschrijving

tel. 030 - 2631040
Neem contact met ons op