• Home
  • Een doktersassistent aan het woord

Een doktersassistent aan het woord

Madeleine Cabri was leidinggevende doktersassistent in een groot gezondheidscentrum met tien huisartsen. Zij vertelt haar verhaal over geweld tegen doktersassistenten in de huisartsenpraktijk.

‘In onze praktijk hadden we een groot assistententeam met veelal jonge meiden die net van school afkwamen. We hadden wekelijks, soms dagelijks aanvaringen met patiënten.’ Volgens Madeleine kun je ‘niet klakkeloos roepen dat agressie komt door de patiënten die zich op zo’n moment agressief gedragen. Er liggen meestal meerdere factoren aan ten grondslag.’

De praktijk

‘In een grote praktijk’, vertelt Madeleine, ‘ken je over het algemeen je patiënten minder goed. Dan bouw je een ander soort band met iemand op en maak je minder snel iets bespreekbaar dan wanneer je in een solopraktijk werkt. In een praktijk met een gemêleerde patiëntenpopulatie zijn er bijvoorbeeld vaak cultuurverschillen en daarmee ook communicatieproblemen. Lager opgeleide patiënten raken wat sneller in paniek bij onbegrepen klachten.’

Aandacht

‘Als het te druk in de praktijk is om voldoende aandacht te geven aan de patiënten, voelt de patiënt zich ook wel minder gehoord. Dan kan er gemakkelijk een miscommunicatie dan wel frustratie ontstaan bij beide partijen. Wat weer tot een oplopende situatie kan leiden’, aldus Madeleine.

‘Het kwam behoorlijk vaak voor dat een incident menig collega aan het huilen maakte. Ondanks de gesloten tussendeur naar de gang, de hoge balie en het beleid vanuit de artsen om niet akkoord te gaan met agressievelingen. Na zo’n incident keek ik regelmatig aan het einde van de werkdag om me heen of niemand mij stond op te wachten om “de belofte” die eerder die dag naar mijn hoofd was geslingerd waar te maken. Dit gaf stress, soms veel stress. En het gevoel dat me in de loop van de tijd bekroop als ik dan langs een groepje hangjongeren moest lopen. Al die negatieve gevoelens maakten dat ik mijn beroep beduidend minder leuk ging vinden. Dit was niet wat ik voor ogen had als ik dacht aan “het helpen van mensen”.’

Verslaving/ psychiatrie

‘Ook de verslavingsproblematiek kan zorgen voor onprettige “discussies” tussen patiënt en assistent.
Zeker als de patiënt zonder in gesprek te gaan teveel of te lang opiaten gebruikt. Psychiatrie- oftewel psychisch labiele patiënten behoeven regelmatig zorg en aandacht en zijn snel uit het lood als er iets met ze gebeurt.’

Steun

‘Als je je niet gesteund voelt door het team om je heen en als de huisarts onvoldoende beleid voert op agressie in de praktijk, dan kan de agressie een terugkomend fenomeen worden.’ Madeleine voelde zich niet gesteund toen zij in de wachtkamer van een kleinere Utrechtse praktijk naar een psychisch labiele patiënt toe liep: ‘Ik zag dat hij het moeilijk had en wilde vragen wat ik voor hem kon doen. Hij begon echter gigantisch te flippen en hing met zijn hele lichaam schreeuwend over mij heen. Ik wilde juist de huisarts beschermen door de agressieve lading weg te nemen. Ik had geen bescherming van de balie of wat dan ook tussen hem en mij in.

Op dat moment dacht ik dat dit het moment zou zijn dat ik “klappen ging krijgen”. En hoewel er een huisarts en een mannelijke collega op gehoorsafstand met één deur er tussen zaten, stond niemand mij hierin bij om de angel er voor mij en die patiënt uit te halen. Ik heb mijn collega’s hier later uiteraard naar gevraagd. Hoe kon het nou zo zijn dat ze niets deden? Ik denk dat angst, een onduidelijk beleid en de angst op vertroebeling van de verhouding tussen patiënt en huisarts hier een grote rol in hebben gespeeld. Gelukkig liep het goed af doordat ik me net op tijd uit de voeten heb gemaakt, maar ik heb hier best een tijdje last van gehad.

Natuurlijk begreep ik hoe deze dreigende situatie ontstaan was, deed ik wat ik kon en wat in mijn macht lag om de situatie om te keren naar iets rustigers. Maar omdat dit blijkbaar niet altijd lukt in je eentje, is het juist zo belangrijk dat je in een team zit waar je veilig je werk kunt doen.’

Opleiding

‘Het zou fijn zijn als de opleiding meer aandacht besteedt aan dit soort praktijksituaties, wat hier aan ten grondslag kan liggen en hoe je om moet gaan met een dergelijke situatie. Met kennis hierover heb je als kersverse assistente in ieder geval een kleine voorsprong. Want door je in te leven in de verschillende oorzaken waarom iemand zich agressief opstelt, kun je als assistent hier een positieve draai aan geven en de angel uit de situatie halen. Dit vergt wel kennis van zaken, een bepaalde persoonlijkheid en een goed backup team om je heen.’

Tot slot vertelt Madeleine: ‘Als iets funest is op het goed kunnen uitvoeren van je taken, is het angst. Dus laten we zorgen voor kennis, verbetering en daarmee voor meer werkplezier. Zowel in het belang van jezelf als van de patiënt!’

Medische achtergrond

Madeleine: ‘Ook is mij opgevallen dat er soms situaties ontstaan als het voor de patiënt niet duidelijk is dat de assistent ook een medische achtergrond heeft, met het daarbij behorende beroepsgeheim. Dit maakt dat ze allesbehalve een “telefoniste” is; de doktersassistent staat dichtbij het complexe zorgproces, wat het huisartsenvak ook weer zo mooi maakt.’

 

 

Contact

NVDA
Othellodreef 91- 95
3561 GT Utrecht
Routebeschrijving

tel. 030 - 2631040
Neem contact met ons op